Veel gestelde vragen — Ruby Rijswijk
Waarom leggen jullie nieuw glasvezel aan terwijl er al glasvezel ligt?De appartementen zijn inderdaad al voorzien van een glasvezelaansluiting van KPN, helaas rekent KPN (zowel aan consumenten als andere providers) een hoog bedrag voor het gebruik van deze aansluiting, waardoor wij onze diensten niet tegen de scherpe prijs kunnen leveren. Door te investeren in de aanleg van ons eigen netwerk kunnen wij de lage tarieven in de toekomst waarborgen.
Ik wil graag overstappen, hoe regelen we dat?
Overstappen is eenvoudig, vul het aanvraagformulier in, wij maken vervolgens een afspraak om de verbinding op te leveren. Zodra de OpenFiber verbinding werkt neem je contact op met je huidige provider om de verbinding op te zeggen. De huidige provider zal waarschijnlijk 1 maand opzegtermijn hanteren, als je de bevestiging van je opzegging doorstuurt naar ons zorgen wij dat je geen dubbele kosten hebt, je krijgt van ons dan de eerste maand gratis.
Vanaf wanneer kunnen jullie leveren?
De glavezel aansluitingen worden in november 2025 iedere meterkast gerealiseerd, inmiddels maakt al een groot deel van de bewoners gebruik van de nieuwe glasvezel.
Op het aanmeldformulier kun je de gewenste startdatum invullen, wij zullen dan een monteur inplannen voor het aansluiten en de apparatuur en het opleveren van de verbinding.
Hoe snel is de internet verbinding?
De geleverde internet verbinding heeft een maximale snelheid van 1Gbit (1000Mbit), dit geldt voor zowel downloaden als uploaden!
Hoe snel is het WiFi?
De OpenFiber CPE heeft ondersteuning voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz en ondersteund de 2x2 802.11ax standaard (WiFi 6 / AX1800) waardoor deze een theoretische maximum snelheid van 1774Mbit heeft.
Deze theoretische snelheden worden in de praktijk nooit gehaald, zaken als interferentie, reflectie, afstand en niet te vergeten de gebruikte laptop / tablet hebben invloed.
Om interferentie problemen te beperken wordt de WiFi kanaalwaarde door OpenFiber bepaald op basis van een algoritme dat zorgt voor maximale spreiding.
Voor het behalen van de maximale snelheid uit uw verbinding adviseren wij toch het gebruik van een bekabelde aansluiting.
Kan ik zelf mijn WiFi wachtwoord bepalen?
Via Mijn OpenFiber kun je zelf de naam van uw WiFi netwerk (SSID) alsmede het wachtwoord aanpassen.
Kan ik later nog wisselen tussen 'Internet only' en 'Internet + HDTV'?
Het is zeker mogelijk om gedurende de looptijd van je abonnement te wisselen tussen 'Internet Only' en 'Internet + Interactieve TV' of andersom.
Het is toegestaan om 1x per 12 maanden (kostenloos) te wisselen.
Hoe moet ik mijn TV aansluiten?
De interactieve TV dienst werkt met een App op je SmartTV, voor de optimale kijk beleving is het aan te raden de televisie met een netwerkkabel te verbinden met de router.
Waar worden het modem en de router geplaatst?
Het glasvezelmodem komt in uw meterkast, de router plaatsen wij bijvoorkeur in de woonkamer omdat dit zorgt voor betere WiFi ontvangst..
U kunt de router zelf naar een andere locatie in de woning verplaatsen zolang deze maar met een CAT6 kabel verbonden wordt met het modem in de meterkast.

