Veel gestelde vragen — de Cube

Hoe snel is de internet verbinding?

De geleverde internet verbinding heeft een maximale snelheid van 1Gbit (1000Mbit), dit geldt voor zowel downloaden als uploaden!

Hoe snel is het WiFi?

De OpenFiber CPE heeft ondersteuning voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz en ondersteund de 2x2 802.11ac standaard (AC1200) waardoor deze een theoretische maximum snelheid van 1167Mbit heeft.
Deze theoretische snelheden worden in de praktijk nooit gehaald, zaken als inteferentie, reflectie, afstand en niet te vergeten de gebruikte laptop / tablet hebben invloed.
Om inteferentie problemen te beperken wordt de WiFi kanaalwaarde door OpenFiber bepaald op basis van een algoritme dat zorgt voor maximale spreiding.
Voor het behalen van de maximale snelheid uit uw verbinding adviseren wij toch het gebruik van een bekabelde aansluiting.

Kan ik zelf mijn WiFi wachtwoord bepalen?

Via Mijn OpenFiber kunt in zelf de naam van uw WiFi netwerk (SSID) alsmede het wachtwoord aanpassen.

Kan ik later nog wisselen tussen 'Internet only' en 'Internet + HDTV'?

Het is zeker mogelijk om gedurende de looptijd van je abonnement te wisselen tussen 'Internet Only' en 'Internet + HDTV' of andersom.
Maar omdat wij voor deze wissel een monteur naar locatie moeten sturen, staan wij het toe om 1x per 12 maanden (kostenloos) te wisselen, daarnaast is dit dus niet dezelfde dag geregeld (het duurt in de regel een paar dagen voordat je TV kunt kijken).

Hoe moet ik mijn TV aansluiten?

Om uw televisie aan te sluiten op de coax wandcontactdoos in de woonkamer heeft u een kwaliteitatieve male ↔ female coax kabel nodig,
geschikte kabels kabels zijn 75 Ω en hebben een hoge isolerende waarde (bijvoorbeeld 120dB) en zijn herkenbaar aan het 'kabelkeur keurmerk'.
De aansluiting op de achterkant van de televisie is veelal aangeduid met de term 'Ant. In'



Volgens jullie instructie moet ik mijn TV aansluiten op de coax, kan ik dan wel digitaal en in HD kijken?

De coax kabel is inderdaad oorspronkelijke drager van analoge TV, echter tegenwoordig wordt de coax voor een veel groter aantal diensten gebruikt, waaronder digitale (HD) televisie. Sterker nog, OpenFiber heeft alleen digitale (geen analoge) televisie op de coax, wanneer je televisie HD ondersteund en voorzien is van een DVB-C tuner met CI+ slot dan kun je gewoon prachtig full HD kijken zonder los kastje.

Hoe moet ik mijn TV instellen?

Na dat u uw TV heeft aangesloten op de Coax aansluiting van uw OpenFiber wandcontactdoos dient u de TV te laten zoeken naar zenders.
Hoe dit in z'n werk gaat kunt u terugvinden in de handleiding van uw televisie. Tijdens dit instel proces heeft u de onderstaande gegevens nodig:

InstellingWaarde
NetwerkHandmatig / Andere
Frequentie354Mhz (of 354.000Khz)
Netwerk-ID8888 (of 08888)
Symboolfrequentie6900 Ks/s
Modulatie256QAM

Mijn televisie kan geen zenders vinden?

Wanneer u uw televisie eerder bij een andere aanbieder heeft gebruikt, dient deze opnieuw ingesteld te worden, dit doet u door uw televisie opnieuw te laten zoeken naar kanalen (zie hier boven). Voor de ontvangst van de TV kanalen dient de televisie ondersteuning te hebben voor DVB-C, 256QAM en MPEG4 HD (H264), dit kunt u terugvinden in de handleiding van uw televisie.
Mocht uw televisie tijdens het zoek proces geen zenders vinden, neem dan contact op met de helpdesk (015-30300000), zorg dat u het merk en type van uw televisie bij de hand heeft, dit kunt u meestal vinden op de achterzijde van de televisie.

Mijn TV heeft geen ingebouwde DVB-C tuner, wat nu?

Wanneer uw TV geen ingebouwde DVB-C tuner heeft, is een externe tuner een oplossing, deze externe tuner verbindt u middels een HDMI of SCART kabel met uw televisie. In principe kan elke externe DVB-C tuner worden gebruikt mits deze geschikt is voor MPEG4 HD (H264) en Irdeto smartcards ondersteund, de volgende gangbare modellen hebben wij getest:

Mijn TV vertoont zo nu en dan blokjes en/of het beeld bevriesd, wat kan ik hier aan doen?

Wanneer u regelmatig blokjes of vervormingen ziet danwel kortstondige bevriezing van het beeld heeft, zal dit in de meeste gevallen samen hangen met de gebruikte bekabeling, splitters en connectoren. Kabels en connectoren die in het verleden goed functioneerde voor (analoge) televisie zijn door veranderingen (o.a. digitaal / HD maar ook 4G inteferentie) minder geschikt voor de doorgifte van digitale TV beelden. Dunne coax kabels en kabels met onvoldoende afscherming zijn vaak de boosdoener, een voor digitale TV geschikte kabel kunt u herkennen aan heeft de volgende specificaties: Verder spelen ook de gebruikte connectoren en eventuele splitters een zeer belangrijke rol, in onderstaande tekening ziet u enkele voorbeelden van verouderde splitters en connectoren alsmede de moderne uitvoeringen.

Ik kan niet alle radio zenders (meer) ontvangen op mijn FM-Radio, wat kan ik hier aan doen?

Wij bieden geen radio via de FM, radio wordt uitsluitend digitaal aangeboden via DVB-C en kan worden beluisterd op bijvoorbeeld uw televisie. Wel is het mogelijk om via de ether te luisteren naar FM-radio, hierdoor dient u de kabel van uw radio naar de coax wandcontactdoos te vervangen door een simpele FM antenne. De Delftse ether frequenties van enkele bekende zenders zijn:

Zender Frequentie
Radio 198.9
Radio 292.6
Radio 3FM96.8
Radio 494.7
Radio West89.3
Radio Rijnmond93.4
Stadsradio Delft106.3
Radio 538102.7
Zender Frequentie
Veronica103.2
Q Music100.7
Sky Radio101.5
Slam FM95.2
100% NL104.6
Arrow Jazz FM90.5
BNR91.3

Uiteraard kunt u ook via internet naar de radio luisteren, dit kan vaak via de website van het bewuste radio station of via een verzamelwebsite zoals nederland.fm.

Ik heb momenteel een vaste lijn, kan ik deze ook bij OpenFiber afnemen?

Ja! Na de oplevering van uw internet verbinding kunt u telefonie bij ons aanvragen, de kosten van de lijn bedragen € 2,50 per maand.
U kunt kiezen voor nummerbehoud of een nieuw 030-nummer, nummerbehoud duurt maximaal 10 werkdagen.

Ik heb nu een emailadres van mijn huidige internetprovider, wat nu?

Bij wet is geregeld dat het emailes van de oude provider nog 6 maanden kosteloos kan worden gebruikt. Hierna bestaat de mogelijkheid, in ieder geval bij KPN en XS4ALL, om uw emailadres te behouden tegen een maandelijkse vergoeding. Kijk voor meer informatie op de website van uw huidige provider.
Via ons kunt u als bewoner zolang uw contract loopt kosteloos een @openfibermail.nl emailadres krijgen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook gratis emailaanbieders die niet provider gebonden zijn zoals Gmail en Outlook.com.

Hoe kan ik mijn @openfibermail.nl emailadres uitlezen?

Dit kan via onze webmail welke u kunt vinden op webmail.openfiber.nl, of door het instellen van een emailprogramma op uw computer, smartphone of tablet. Voor het configureren van het emailadres heeft u de volgende gegevens nodig:

Instelling Waarde
IMAP-serverimap.mailplatform.eu
IMAP-poort993 (SSL) of 143 (STARTTLS)
SMTP-serversmtp.mailplatform.eu
SMTP-poort465 (SSL) of 587 (STARTTLS)
gebruikersnaamemailadres@openfibermail.nl

Welk type modem/router krijgen we geleverd?

De huidige OpenFiber Router is gebaseed op de Mikrotik RBD52G-5HacD2HnD-TC en heeft de volgende specificaties: Waar wordt de router geplaatst?

De router wordt geinstalleerd in de woonkamer.